PietKachelhout
23-03-10, 19:50
Ik heb een server MG-server besteld met hardware raid. De aan mij geleverde controller is van LSI. En hier is een korte beschrijving hoe je deze op raid0 kunt instellen. Voor de duidelijkheid, raid1 is mirroring en raid0 is striping. Als je voor raid1 kiest zijn beide schijven dus een kopie van elkaar en als je voor raid0 kiest bevatten ze allebei de helft van de data. Bij raid1 mag dus 1 schijf uitvallen bij raid0 ben je alles kwijt als een van beide schijven uitvalt. Bij het aanpassen van de raidset ben je alle data kwijt!
Goed, hoe gaat dat in z'n werk?
1. Log in op de 'manager' en zet de netboot optie op "rescue pro"
2. Log in op je server en reboot deze.
3. Na een minuut of 10 krijg je een mailtje met de tijdelijke inloggegevens voor je server.
4. Log met ssh in op je server met de nieuwe gegevens, als het goed gaat krijg je een beveiligingsmelding omdat de fingerprint van de ssh-daemon aangepast is.
5. Type in lsiutil (dit is het programmaatje waarmee je de instellingen van de controller kunt aanpassen)
6. Kies de juiste raidset, in mijn geval optie 1 omdat deze server maar 2 schijven heeft.
7. Kies 21 - Raid set actions
8. Kies 31 - Delete volume
9. Kies 30 - Create volume
10. Kies 1 om de eerste schijf te selecteren
11. Kies 2 om de tweede schijf te selecteren
12. Kies 1 om striping te selecteren
13. Als je niet weet wat de volgende vragen betekenen druk je gewoon op enter. De standaardantwoorden zijn goed.
14. Ga uit het menu met door 3 keer een 0 in te voeren.
15. Ga naar de mananger en zet de netboot weer op HD.
16. Herinstalleer je server met de manager. Je krijgt dan een mailtje met de nieuwe logingegevens.
De manager snapt bij mij niet dat de schijf nu dubbel zo groot geworden is. Daarvoor heb ik zelf de partitie maar een beetje opgerekt. En bij een andere server gewoon een 2e partitie aangemaakt. Als iemand hier een oplossing voor weet hoor ik het graag.
Goed, hoe gaat dat in z'n werk?
1. Log in op de 'manager' en zet de netboot optie op "rescue pro"
2. Log in op je server en reboot deze.
3. Na een minuut of 10 krijg je een mailtje met de tijdelijke inloggegevens voor je server.
4. Log met ssh in op je server met de nieuwe gegevens, als het goed gaat krijg je een beveiligingsmelding omdat de fingerprint van de ssh-daemon aangepast is.
5. Type in lsiutil (dit is het programmaatje waarmee je de instellingen van de controller kunt aanpassen)
6. Kies de juiste raidset, in mijn geval optie 1 omdat deze server maar 2 schijven heeft.
7. Kies 21 - Raid set actions
8. Kies 31 - Delete volume
9. Kies 30 - Create volume
10. Kies 1 om de eerste schijf te selecteren
11. Kies 2 om de tweede schijf te selecteren
12. Kies 1 om striping te selecteren
13. Als je niet weet wat de volgende vragen betekenen druk je gewoon op enter. De standaardantwoorden zijn goed.
14. Ga uit het menu met door 3 keer een 0 in te voeren.
15. Ga naar de mananger en zet de netboot weer op HD.
16. Herinstalleer je server met de manager. Je krijgt dan een mailtje met de nieuwe logingegevens.
De manager snapt bij mij niet dat de schijf nu dubbel zo groot geworden is. Daarvoor heb ik zelf de partitie maar een beetje opgerekt. En bij een andere server gewoon een 2e partitie aangemaakt. Als iemand hier een oplossing voor weet hoor ik het graag.