OVH Community, your new community space.

Wie gebruikt welk controlpanel ??


hansie
17-08-09, 21:37
Ik gebruik Plesk en webmin.
Plesk is eigenlijk bedoeld voor dedicated servers, vaak lees ik uit de opmaak van reacties dat men het wel eens geprobeerd heeft. Vind ik een dure manier van proberen, het licensie beheer van Plesk is een kostbaar en een slim iets (niet te omzeilen).
Waarom kiest men voor Plesk, men heeft geen kaas gegeten van linux en alles wat erbij komt kijken (chrooted, dns enz.), rootkit pakketten, virus/spam filters, security en ga zo maar door, kan je een discussie topic van maken die oneindig door kan gaan.
Nee Plesk leer je pas kennen als je zelf een dedicated gaat huren, daar bieden ze relatief betaalbaar deze mogelijkheid aan. Zo ben ik 10 jaar geleden ook begonnen, van een hosting pakket naar een eigen servertje. Ik had CCNA en MCSE en Redhat cetificaten op zak wist alles wel. Haha hoe vaak ik dat ding wel niet over de huizen gekregen heb, en de servicedesk onsite de boel heb moeten laten fixen is niet meer te tellen.
Op een gegeven moment wilde ik gewoon van Plesk af, zo irritant 1 fout in de psa database van plesk vergeet het dan maar, en manuals bij parallels helpen je echt niet.
Van alles geprobeerd op het gebied van control panels, maar niets voldeed aan de verwachting, je gaat toch vergelijken, dat is de grootste fout. Een kok die kookt op gas gaat vloeken op electrisch en andersom, maar het eten is precies hetzelfde.
Ik ben bij Plesk gebleven puur voor security en het gemak van updates en de modules (firewall, drweb enz). Ik gebruik webmin voor eigen rommel die onder Plesk niet te beheren zijn zoals shoutcast, Red5 enz. Een dedicated is een dure hobby de kosten van Plesk vallen dan in het niet, extra licensie voor drweb maken het duur, maar dan nog doe je dat uit gemak.
Ik lees vaak zat dat servers gehackt of spontaan uit de lucht zijn, 90% gebruikt niets van een panel. In deze tijd gewoon een aanrader, net als op de pc thuis een virusscanner kopen. Ik raas aardig door zie ik en begin ook af te dwalen. deze ouwe knar raad jullie Plesk aan en de rest tja ik persoonlijk vind het niets in vergelijking met gebruikersgemak en mogelijkheden.
Hoop dat jullie er wat aan hebben, zo niet dan heb je het toch gelezen.
Groet,
Hans

WyriHaximus
13-08-09, 19:13
ssh all the way

Adveen
13-08-09, 13:02
Ik gebruik Terminal.app Control Panel
Voor eigen gebruik is een CP niet nodig idd, het is zelfs af te raden ivm veiligheidsissues.
Hoe meer rommel op je server, hoe groter de kans dat je tegen security problemen aanloopt.

Morphie
06-08-09, 11:24
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymon
Ik denk dat we vanuit verschillende optiek tegen control panels aankijken Ik zou het een HEL vinden om zonder control panel te zitten.

Zou dan 3 man personeel fulltime moeten inhuren om bijvoorbeeld de hele dag mail accounts en databases aan te gaan zitten maken op alle 1000+ domeinnamen die ik voor mijn webhosting klanten host. Goed voor de werkverschaffing... dat wel
Helemaal mee eens, en als je een control panel gebruikt kun je het door de mensen zelf laten doen. enkel probleem gevallen krijg je dan nog. Daarnaast is alles wat mensen niet mogen doen ook goed afgeschermd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymon
Als je echter goed je weg weet in linux en je gebruikt een server alleen voor prive / kleinschalige zaken, dan is een control panel overbodig.
Helemaal mee eens. Voor eigen gebruik is een CP niet nodig, als je inderdaad je weg weet te vinden binnen je OS.

Raymon
06-08-09, 01:21
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coevoet
Zelf gebruik ik overigens geen controlpanels. Overbodig omslachtige rommel, en dan bij voorkeur met de meest basale opties meer dan 5 muisklikken van je vandaan. :/
Ik denk dat we vanuit verschillende optiek tegen control panels aankijken Ik zou het een HEL vinden om zonder control panel te zitten.

Zou dan 3 man personeel fulltime moeten inhuren om bijvoorbeeld de hele dag mail accounts en databases aan te gaan zitten maken op alle 1000+ domeinnamen die ik voor mijn webhosting klanten host. Goed voor de werkverschaffing... dat wel

Als je echter goed je weg weet in linux en je gebruikt een server alleen voor prive / kleinschalige zaken, dan is een control panel overbodig.

coevoet
05-08-09, 18:57
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymon
Bij zoeen opensource panel heb je geen garanties, behalve een user forum ofzo geen support en geen stabiel team wat er achter staat of enkele respons garantie bij problemen. Ik heb al meerdere van die panels zien omvallen omdat de developers mot kregen bijvoorbeeld.
Bij closedsource software komt altijd alles aan op een select groepje mensen en moet je maar vertrouwen dat alles snor zit. Het risico dat ze unmaintable code hebben voortgebracht of tegen lokale patentzaken aanlopen is vaak niet te overzien. De impact van een overlijdensgeval, financiële problemen bij de ontwikkelaar of bijv. een rechtszaak is dan ook bij closedsource producten vaak bijzonder groot.
Verder moet je je bij closedsource producten maar schikken naar de grillen van de producent. Willen zij een bepaalde daemon in een bepaalde versie gebruiken, heb je vaak het nakijken. Voor w.b.t. schaalbaarheid kan dat een issue zijn, voor w.b.t. resources is het dat zeker ook. (Ik draai zelf bijv. liever Lighttpd dan Apache, maar dat is persoonlijk.)

Wil ik niet mee zeggen dat vrije software persé beter is. Andersom is het echter zeer zeker ook niet het geval.

Zelf gebruik ik overigens geen controlpanels. Overbodig omslachtige rommel, en dan bij voorkeur met de meest basale opties meer dan 5 muisklikken van je vandaan. :/

Morphie
31-07-09, 09:56
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymon
Ik ben het vaak met je eens en ben er van overtuigd dat je wel weet wat je doet, maar ik begrijp niet dat je -zeker in het geval van een control panel- een gratis alternatief kan overwegen boven 2 "enterprise waardige" panels.

Bij zoeen opensource panel heb je geen garanties, behalve een user forum ofzo geen support en geen stabiel team wat er achter staat of enkele respons garantie bij problemen. Ik heb al meerdere van die panels zien omvallen omdat de developers mot kregen bijvoorbeeld.
Ik kijk enkel naar opties, webmin is een panel dat we gratis verstrekken en is ook zeker geen slechte optie, maar het is nooit verkeerd om meerdere opties te hebben. Ik wil niet zeggen dat ik ISPCP beter vind als een Plesk, CPanel of direct admin, ik wil enkel zeggen dat een ISPCP mits geinstalleerd een mooi alternatief is. Veel problemen zie ik bij gebruikers met DNS. Een Control panel is een makkelijke manier om dit te omzeilen. Als je hier niet voor wilt betalen kun je ISPCP of webmin als alternatief nemen.

Ik zeg niet dat het de meest geschiktste oplossing is voor bedrijven. Sterker nog als een bedrijf vraagt om een control panel dan zal ik ten alle tijden een Plesk of Direct admin aanraden, als ze iets met game hosting willen gaan doen raad ik ze CPanel aan.

ISPCP is nog klein maar heeft naar mijn inziens wel de mogelijkheid om er iets van te maken. Ze zijn nog klein maarja appie heijn is ook als kruideniertje op de hoek begonnen, en freeware......... Hey linux is ook freeware en daar heb je ook geen garanties maar als de core van Microsoft Support Network draaid op freeBSD dan doen deze toch ook iets goed nietwaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymon
Ik heb altijd nog als ik ergens setup lees dat ik ervanuit ga dat ik iets voor windows aan het installeren ben, install.bat het DOS tijdperk en INSTALL.sh of make linux.

Praetorian
31-07-09, 08:02
Controlwattes? Gewoon de cli, komt alles wel goed mee...

alexweblog
31-07-09, 07:11
Ik heb ispcp zelf geïnstalleerd en vond de moeilijkheid wel mee vallen de installatie word goed uitgelegd.

Sphinx
31-07-09, 02:00
Ik gebruik een controlpanel die ze ssh noemen

Raymon
31-07-09, 00:26
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Morphie
Heb gister ook een blik mogen werpen op ispcp. ziet er professioneel uit en mogelijk een vervanger voor de andere twee servers.

Moet nog eens gaan spelen met direct admin om te zien hoe dat is.
Ik ben het vaak met je eens en ben er van overtuigd dat je wel weet wat je doet, maar ik begrijp niet dat je -zeker in het geval van een control panel- een gratis alternatief kan overwegen boven 2 "enterprise waardige" panels.

Bij zoeen opensource panel heb je geen garanties, behalve een user forum ofzo geen support en geen stabiel team wat er achter staat of enkele respons garantie bij problemen. Ik heb al meerdere van die panels zien omvallen omdat de developers mot kregen bijvoorbeeld.

Als je het voor de kosten doet, kijk dan naar directadmin, kost in vergelijking met je Cpanel en Plesk niets, maar heeft alle enterprise waardige dingen aan boord! 90% van de shared hosting ISP's in NL gebruiken niet voor niets Directadmin.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alexweblog
Hallo,

ik zou graag eens willen weten wie eigenlijk welk controlpanel gebruikt omdat er aardig wat keuze zijn. Ook is mijn vraag dan is het makkelijk te installeren.

Ik zelf gebruik ispcp en ben er erg blij ermee.

Graag hoor ik meer,

Groet,
Alex
Ispcp ziet er nog best lastig uit om te installeren. Bij directadmin en cpanelx is het letterlijk dit:

wget http://www.directadmin.com/setup.sh
./setup.sh

Wizzardje stelt je paar vragen, en het installed en configt ALLES voor je. Met alles bedoel ik dus Apache, php, mysql, bind, exim, pop3 enz. Je hoeft dat zelf niet te installen, doet het voor je. Je hoeft daarna alleen nog te beveiligen en tweaken. Als ik dat vergelijk met wat je allemaal moet doen om ispcp te installen

Raymon
31-07-09, 00:15
Zowel met Plesk, Cpanel en Directadmin gewerkt, alleen met de laatste hou ik het na 4 jaar nog steeds uit.

Plesk vond ik traag, duur, en onhandig met updates en niet lekker werken.

CpanelX werkt snel en goed, er is over nagedacht, ziet er goed uit en veel dingen gaan gestroomlijnd, echter vond ik dat laatste ook een beetje een nadeel. Het zich te veel met zaken bemoeien die ik gewoon zelf wil regelen op een server, kaapt bij wijze van spreken heel je root login en je bak.

Directadmin ziet er OK uit, is het snelst van alle 3 en is goedkoop. Ik zie het bij directadmin als een voordeel dat je lekker veel dingen zelf op de commandline als root kan tweaken, dat kan echter voor een enduser met een dedi een nadeel zijn. Al werkt het natuurlijk na installatie wel gewoon zonder dat je nog 300 commands moet intikken op de commandline hoor

Morphie
30-07-09, 17:00
Ik heb zelf twee servers, op de een gebruik ik plesk op de andere gebruik ik Cpanel. heb gister ook een blik mogen werpen op ispcp. ziet er professioneel uit en mogelijk een vervanger voor de andere twee servers.

Moet nog eens gaan spelen met direct admin om te zien hoe dat is.

alexweblog
30-07-09, 16:08
Hallo,

ik zou graag eens willen weten wie eigenlijk welk controlpanel gebruikt omdat er aardig wat keuze zijn. Ook is mijn vraag dan is het makkelijk te installeren.

Ik zelf gebruik ispcp en ben er erg blij ermee.

Graag hoor ik meer,

Groet,
Alex