We are in the process of migrating this forum. A new space will be available soon. We are sorry for the inconvenience.

Wat si SPLA Licentie?

ictdude
16-10-09, 00:33
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freakt
Dit laatste moet je toch Insight of econocom even over contacteren. Want overlaatst een klant met meer dan 10 000 euro aan licenties gewoon een omwegje moeten zoeken want:
- een klant mag zijn eigen licenties draaien van zodra die hardware van hem is of in leasing
- een klant mag zijn eigen licenties draaien maar moet nog bij microsoft een apart contract nemen als dit niet zijn eigen hardware is, waardoor de prijs terug hoog wordt.

Het gewoon draaien van eigen licenties voor diensten aan te bieden op een server van een provider mag niet volgens Insight (wat ze ons dus ook enkele weken geleden duidelijk hebben gemaakt met het hoopje licenties van deze klant)
Diensten aanbieden met bovenstaande verhaal mag inderdaad niet. Maar ik bedoelde dus eigenlijk als een bedrijf dit puur voor eigen intern gebruik doet. Dus een SBS 2003 onder brengen bij een hosting service. Maar dit dan alleen voor eigen gebruik toepassen en niet naar derde toe. Zo ver ik dit begrijp kan dit wel. Hosting naar derde altijd en alleen SPLA. Tja...

freakt
15-10-09, 21:13
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ictdude
Klanten met eigen licenties

In geval van dedicated hosting, kunnen service providers diensten leveren aan hun klanten, waarbij de klanten hun eigen licenties aanleveren. Deze eindgebruikers zullen hun Microsoft softwarelicenties behouden als hun relatie met de service provider eindigt. Wanneer eindgebruikers ervoor kiezen hun diensten te outsourcen aan een service provider, maar wel hun eigen Select of Enterprise Agreement (EA) licenties aanschaffen, dan moet de service provider een kopie van hun eigen administratie behouden.

http://www.microsoft.com/netherlands...licenties.aspx
Dit laatste moet je toch Insight of econocom even over contacteren. Want overlaatst een klant met meer dan 10 000 euro aan licenties gewoon een omwegje moeten zoeken want:
- een klant mag zijn eigen licenties draaien van zodra die hardware van hem is of in leasing
- een klant mag zijn eigen licenties draaien maar moet nog bij microsoft een apart contract nemen als dit niet zijn eigen hardware is, waardoor de prijs terug hoog wordt.

Het gewoon draaien van eigen licenties voor diensten aan te bieden op een server van een provider mag niet volgens Insight (wat ze ons dus ook enkele weken geleden duidelijk hebben gemaakt met het hoopje licenties van deze klant)

ictdude
15-10-09, 20:37
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freakt
Het is ook niet OVH zijn verantwoordelijkheid om dit te controleren, als SPLA partner hebben we meer dan 50 pagina's moeten ondertekenen dat we dit correct melden !

Je hebt Volume Keys en moet zelf gaan melden hoeveel keer je die actief gebruik (rapportage iedere maand). Zoals Raymon het ook zegt dat je beter als je de retail hebt die te installeren echter mag dit niet helemaal ... (server is niet van jou, dus niet eigen bezit... dus moet je eigenlijk met de SPLA werken, maar ken de regeling zelf niet 100% dus durf daarvoor mijn hand niet in het vuur steken)
Als de server niet van jouw is mag je hier wel je eigen legale Server 2003 op zetten. Maar dan geld formeel de regel dat je dit dan inderdaad bij Microsoft moet aangeven dat je bij Firma x (OVH) je server 2003 host.

Eigenlijk allemaal heel krom vind ik persoonlijk. Het gaat alleen maar om geld “verdienen” met de meest bizarre vormen die ze steeds verzinnen.

Je koopt een auto en eigenlijk is die dan niet van jouw. Als je vrienden willen mee rijden moet je nog eens betalen. Ik vind het allemaal maar erg ver gaan. Je zou haast zeggen dat je eerst een advocaat moet raadplegen voordat je een Microsoft product koopt. Dit voor het geval dat je de software koopt en betaald toch eigenlijk illegaal bent. Redelijk vreemd allemaal.

Microsoft probeerd van alles om maar geld uit je te kloppen. Dit is niet altijd correct.Dus krijgen ze wel eens een fixe boete:

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9...btulslrn&tab=2

Zie:

Klanten met eigen licenties

In geval van dedicated hosting, kunnen service providers diensten leveren aan hun klanten, waarbij de klanten hun eigen licenties aanleveren. Deze eindgebruikers zullen hun Microsoft softwarelicenties behouden als hun relatie met de service provider eindigt. Wanneer eindgebruikers ervoor kiezen hun diensten te outsourcen aan een service provider, maar wel hun eigen Select of Enterprise Agreement (EA) licenties aanschaffen, dan moet de service provider een kopie van hun eigen administratie behouden.

http://www.microsoft.com/netherlands...licenties.aspx

ictdude
15-10-09, 20:12
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Morphie
Als je een SPLA key hebt waarom zou je deze nog moeten checken dan. Ik bedoel als je weet dat deze key legaal is dan is het toch ook niet nodig om deze te laten checken.
Omdat Betatester123 dit vroeg. Geen Idee waarom hij dit dan wil checken omdat het normaal legaal zou moeten zijn. Dus ik denk dat je die vraag beter aan Betatester123 kan stellen. Toch ? Ik gaf alleen aan wat zijn mogelijkheid is om een check te doen, puur omdat hij dit vroeg toch ?

freakt
14-10-09, 15:54
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Betatester123
Ik vroeg mij alleen af of er zo'n checker bestond.
Het antwoord is dus: NEE.
Ja en nee, er is een bepaalde check die controleerd of je key een beetje zich aan het patroon van een key houdt. Bekijk het alsof er een controle is alsof je BTW nummer de juiste vorm heeft.

Betatester123
14-10-09, 13:17
Ik vroeg mij alleen af of er zo'n checker bestond.
Het antwoord is dus: NEE.

freakt
14-10-09, 13:07
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymon
Lijkt me niet van belang hoe OVH dat doet, daar zullen ze door hun omvang wel een afspraak met microsoft over hebben staan.

De checker werkt iig prima! En zoals freakt al zegt; Het invoeren van een download key heeft sowiezo geen zin. Microsoft checkt regelmatig, mocht een key als 'uitgelekt' te boek staan dan blacklisten ze die key gewoon en kan je er weinig meer mee Mocht je een retail licentie willen gaan gebruiken om je server dan kan ik je overigens de KVM aanraden, windows cd als Virtual media erin knallen en je kan je retail key gewoon met je eigen installatie gebruiken (nee, ik bedoel niet de vKVM).
Het is ook niet OVH zijn verantwoordelijkheid om dit te controleren, als SPLA partner hebben we meer dan 50 pagina's moeten ondertekenen dat we dit correct melden !

Je hebt Volume Keys en moet zelf gaan melden hoeveel keer je die actief gebruik (rapportage iedere maand). Zoals Raymon het ook zegt dat je beter als je de retail hebt die te installeren echter mag dit niet helemaal ... (server is niet van jou, dus niet eigen bezit... dus moet je eigenlijk met de SPLA werken, maar ken de regeling zelf niet 100% dus durf daarvoor mijn hand niet in het vuur steken)

Raymon
13-10-09, 23:39
Lijkt me niet van belang hoe OVH dat doet, daar zullen ze door hun omvang wel een afspraak met microsoft over hebben staan.

De checker werkt iig prima! En zoals freakt al zegt; Het invoeren van een download key heeft sowiezo geen zin. Microsoft checkt regelmatig, mocht een key als 'uitgelekt' te boek staan dan blacklisten ze die key gewoon en kan je er weinig meer mee Mocht je een retail licentie willen gaan gebruiken om je server dan kan ik je overigens de KVM aanraden, windows cd als Virtual media erin knallen en je kan je retail key gewoon met je eigen installatie gebruiken (nee, ik bedoel niet de vKVM).

Betatester123
13-10-09, 20:06
Dus hoe checkt OVH deze keys?

freakt
13-10-09, 11:59
Als je een SPLA key hebt waarom zou je deze nog moeten checken dan. Ik bedoel als je weet dat deze key legaal is dan is het toch ook niet nodig om deze te laten checken.
Klopt, elke SPLA keys zijn 'volume keys' en wanneer je die gebruikt ben je als partner door contracten etc verplicht deze te melden bij microsoft dat je die gebruikt. Te rapporteren.

Mensen die via via SPLA keys krijgen of van het internet plukken moeten opletten, microsoft controleerd dit nog wel eens en daarin zijn ze streng. Toch als je heel hun contracten mag geloven die je als microsoft partner hebt moeten ondertekenen.

Morphie
13-10-09, 10:37

ictdude
13-10-09, 02:24
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Betatester123
Weet iemand of er ergens bij microsoft een online spla validator is ofzo?
Dan kunnen mensen gemakkelijk kijken hoe het staat met hun spla key
Ik zou zeggen probeer eens wat updates uit te voeren. Er zal dan automatisch een WGA check worden uitgevoerd. Zie ook
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Genuine_Advantage
Dan weet je meteen of je een legale copy hebt. Een standard edition MS 2003 moet je altijd activeren anders verloopt deze. Een Corporate versie niet. Maar moet wel door de WGA check komen anders kan je nog niet updaten..

Betatester123
11-10-09, 17:39
Weet iemand of er ergens bij microsoft een online spla validator is ofzo?
Dan kunnen mensen gemakkelijk kijken hoe het staat met hun spla key

ictdude
11-10-09, 17:32
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
volgens mij hoeft hij verder geen verantwoording af te leggen aan jou hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft?

Geen nood, ovh controleert het zelf eerst voordat ze het toestaan, ze zullen daar vast wel weten wat ze doen
Raymond heeft gelijk. Normaal moet je hier voor aangemeld zijn bij Microsoft. Dit als Microsoft Registered Member. Tevens kost dit ongeveer EU 82,- Per maand per server. En niet te vergeten de license per user. Dit zijn geen CAL's maar SAL's kosten. 3.93 per user per maand. Tel hier bijvoorbeeld nog Exchange en of een TS License bij kost dit extra EU 3.59 x 2. En dan nog niet te vergeten de verplichte incidents die je erbij moet kopen Kosten US dollar 5000,- je bent ook verplicht iedere maand rapportage af te leveren. Dus hoeveel er gebruikt is m.b.t. hosted services.

Hoe ik dit weet ? Ik was dit zelf ook van plan. Maar toen ik de kosten zag, nee dankje wel Microsoft. Je koopt een auto en als je deze wilt gebruiken als taxi moet je voor je eigen auto ook nog per maand geld aan de fabrikant betalen !? En je moet op voorhand US 5000,- prepaid inkopen als je motor defect raakt. Toen ik de vraag stelde wat als je MCSA MCSE bent ? Dan ben je toch zelf certified Monteur (Geen antwoord van MS gekregen op deze vraag) dan jullie US 5000,- betalen ehh denk het niet..

Nee geen SPLA voor mij. Ik gebruik lekker alles GPL Opensource Linux, Terminal op linux lopen Groupware en Wine voor Windows API32 apps.
En allemaal legaal zonder extra kosten... En werkt zelfs beter dan MS..

Maar wil je dan toch MS hosten, dan gaat dit alleen als je dit host aan bijvoorbeeld 1 bedrijf welke dan zelf de MS 2003 server koopt, vervolgens een contract ondertekend dat dit op jouw OVH server draait en zorgt dat MS een copy hier van krijgt... Of alleen voor eigen gebruik kan ook. Maar mag niet naar derde alleen met SPLA. Is allemaal te vinden op internet bij Bill Gates, Hij is niet voor niks de rijkste man...

rdevos
04-06-09, 14:18
Mijn licentie is gevalideerd en geaccepteert, Ik heb nu winserver2003.

Praetorian
04-06-09, 01:38
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymon
Leg eens uit hoe jij als NIET isp aan een SPLA licentie komt, bedoel je niet een OEM of VLK licentie?

SPLA licenties zijn namelijk alleen verkrijgbaar na een langdurige procedure met een boel contracten enzo
volgens mij hoeft hij verder geen verantwoording af te leggen aan jou hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft?

Geen nood, ovh controleert het zelf eerst voordat ze het toestaan, ze zullen daar vast wel weten wat ze doen

Raymon
04-06-09, 00:56
Leg eens uit hoe jij als NIET isp aan een SPLA licentie komt, bedoel je niet een OEM of VLK licentie?

SPLA licenties zijn namelijk alleen verkrijgbaar na een langdurige procedure met een boel contracten enzo

Morphie
03-06-09, 11:39
Zodra de licentie gecontroleerd is en opgevoerd in je manager, dan kun je windows installeren. Ik kijk dit even voor je na(let op dit is geen belofte dat dit binnen 5 minuten of vandaag gebeurd is)

--edit--

Zou je nogmaals willen proberen om windows te installeren. Ook gaarne de versie aangeven welke je probeert te installeren. En ook waar het fout gaat. stuur dit even naar support AUB

rdevos
03-06-09, 11:28
need i say more
ja oke dus ik kan er niks mee? want ik krijg geen recht om het te instaleren. o,o en wilt u astublieft normaal reageren.

Morphie
03-06-09, 11:25
er wordt bedoeld waarschijnlijk dat de licentie gecontroleerd is en opgevoerd is in je manager.
need i say more

rdevos
03-06-09, 10:37
uhmmmmm windows installeren lijkt me zo.

er wordt bedoeld waarschijnlijk dat de licentie gecontroleerd is en opgevoerd is in je manager.

Als je dan in de toekomst op je server windows wilt installeren (zelfde versie als de SPLA licentie) kun je dit doen in de manager zonder de licentie aan te schaffen. lijkt me niet echt moeilijk. Postcount +1
Oke maar ik kan geen windows isntaleren, hij zegt dat ik het recht niet heb.

Morphie
03-06-09, 10:32
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rdevos
Ik heb een SPLA Licentie voor windows hier liggen, En deze heb ik ingevoerd in de Manger, Wat kan ik hier nu mee?
uhmmmmm windows installeren lijkt me zo.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rdevos
Ik moet wachtn tot die geinstaleerd is op me server staat er? Ik snap er niks van, Help??

Als je dan in de toekomst op je server windows wilt installeren (zelfde versie als de SPLA licentie) kun je dit doen in de manager zonder de licentie aan te schaffen. lijkt me niet echt moeilijk. Postcount +1

rdevos
03-06-09, 10:16
Ik heb een SPLA Licentie voor windows hier liggen, En deze heb ik ingevoerd in de Manger, Wat kan ik hier nu mee? Ik moet wachtn tot die geinstaleerd is op me server staat er? Ik snap er niks van, Help??