OVH Community, your new community space.

Probleem met rechten.


Lennard
16-04-09, 20:35
Als je een root account wilt moet je dat zo doen (werkt hier iig..):
Ga naar je terminal
Type: sudo -s
Type je wachtwoord in
Type het wachtwoord die je voor de root wilt instellen (2x)
Log uit en log in met root =)

claudandus
16-04-09, 20:35
bewaar index.html in je /home of in een subfolder ala /home/website

open een terminal venster

en tik in :

Code:
sudo cp  ~/website/index.html /var/www/htdocs/ voor apache (ik gebruik lighttpd dus ik weet het niet helemaal zeker meer >.< )

of voor lighttpd/lighty ( <3 )

sudo cp ~/website/index.html /var/www/localhost/HTDOCS/
hoop dat dit je helpt ^.^

iggy
16-04-09, 20:29
open een console en typ daar:

Code:
sudo gedit [/var/www/index.html]
dan zal je het bestand openen in gedit met root rechten en zal je hem wel op kunnen slaan

merlin
16-04-09, 20:23
Die file is gemaakt toen ik Apache installeerde via de Synaptic Package Manager.
Verder ben ik nooit op een root account geweest. Deze info heb ik ook niet toegestuurd gekregen via de mail o.i.d.

Zal eens dat command proberen, maar ben bang dat het als "admin" niet werkt.

Jesper
16-04-09, 20:19
Waarschijnlijk heb je die file met een andere user aangemaakt, en heb jij dus niet de rechten om hem te bewerken!

EDIT: File is gemaakt door root, en je edit met admin.

probeer sudo te doen!

merlin
16-04-09, 20:04
Hallo allemaal!

Ik ben nog niet zo'n geavanceerde gebruiker wat dedicated servers betreft. Heb wel veel ervaring met resellers e.d. maar een eigen server beheren is voor mij nieuw en dus een leuke uitdaging.

Ik weet niet of het slim is, maar voor mij lijkt op dit moment de ubuntu desktop versie het handigst omdat die een GUI heeft en de rest volgens mij alleen maar via SSH te bedienen is.

Het werkt allemaal prima, maar nu ben ik toch op een "klein" probleem gestuit:


Met andere woorden, het lijkt erop dat ik als gebruiker "admin" niet de rechten heb om files, zoals de index.html, te editen. Een user "root" zou dat wel moeten kunnen maar daar heb ik verder geen gegevens van.



Wat is hiervoor de oplossing? Waarschijnlijk is het iets heel makkelijks wat ik over het hoofd zie...

Alvast bedankt,
Merlin