Oorspronkelijk geplaatst door
WuP
Inmiddels zelf al nieuwe centos op het systeem gezet, alleen daarmee is waarschijnlijk de backup ook foetsie (totaal 10 gig aan inhoud, databasen en instellingen van Direct Admin). Van te voren hadden we nog wel een backup gemaakt naar een andere server toe, alleen blijkt OVH alleen de bestanden te backuppen en niet de instellingen etc. Zo ver dit nu uit de backup blijkt te zijn.
OVH maakt nooit backups van servers, dit is al vanaf het begin het geval. OVH heeft nimmer een backup dienst aangeboden, alleen de ruimte die je zelf moet opvullen.

WuP
want het lijkt me niet dat de oude schijf (wat tevens een raid schijf is) er uit gehaald is en me data nu pleite is.
Als je RAID Mirror gebruikt hebt, dan heb je mogelijk het synchroniseren niet laten uitvoeren zodat data 1:1 wordt overgezet. Heb je Raid Stripe gebruikt dan is het natuurlijk wel heel erg dom en kun je inderdaad ook niet langer een backup terughalen.

WuP
Die backup stond op de server van OVH, maar deze bleek niet compleet te zijn
Dan heb je DirectAdmin of een andere backup job niet de juiste opdracht meegegeven om overal een backup van te maken. DirectAdmin zelf is hierin overigens ook vrij duidelijk en geeft in haar controlpanel duidelijk aan wat wel, en wat niet gebackupt wordt.

WuP
Dit blijkt wel, maar volgens mij zit deze dienst er niet voor niets bij en daar betaal je ook gewoon voor.
Ik heb eens terug gezocht op de site maar zie nergens staan dat OVH backup diensten aanbied, ook via archive.org noch via Algemene Voorwaarden over een periode van 4-5 jaar spreken hierover. Er wordt hooguit melding gemaakt dat ze je ruimte aanbieden, als je deze zelf niet goed opvult met de juiste backups is dit natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.

WuP
Terwijl mijn vraag heel simpel was dat de oude harde schijf terug geplaatst moest worden om alsnog een backup te maken.
Dit had natuurlijk volledig voorkomen kunnen worden door gewoon een 1:1 backup te maken naar een externe USB schijf, of de 100GB ruimte die bij sommige servers worden aangeboden. Zelf maak ik van mijn DirectAdmin servers gewoon minstens 4x per dag backups naar diverse andere kanten zoals een goedkope server, thuis op een NAS en de backup space van OVH. Mede omdat die verantwoordelijkheid voor 100% in mijn eigen handen ligt en mijn klanten, vrienden en kenissen niet zomaar zonder website gezet kunnen worden.
Bij schade aan één van de harde schijven heeft OVH het recht om de defecte schijf te vervangen. Als 2 identieke schijven goed waren opgezet in Raid Mirror, dan had de schade voorkomen kunnen zijn. Ergens is dus tijdens de installatie en het opzetten van de server iets verkeerd gegaan of gedaan. Anders had de 2e schijf alles n.l. probleemloos moeten oppakken.