OVH Community, your new community space.

Vervanging van Harde schijven

PS4ALL
17-08-13, 23:08
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WuP
Inmiddels zelf al nieuwe centos op het systeem gezet, alleen daarmee is waarschijnlijk de backup ook foetsie (totaal 10 gig aan inhoud, databasen en instellingen van Direct Admin). Van te voren hadden we nog wel een backup gemaakt naar een andere server toe, alleen blijkt OVH alleen de bestanden te backuppen en niet de instellingen etc. Zo ver dit nu uit de backup blijkt te zijn.
OVH maakt nooit backups van servers, dit is al vanaf het begin het geval. OVH heeft nimmer een backup dienst aangeboden, alleen de ruimte die je zelf moet opvullen.

want het lijkt me niet dat de oude schijf (wat tevens een raid schijf is) er uit gehaald is en me data nu pleite is.
Als je RAID Mirror gebruikt hebt, dan heb je mogelijk het synchroniseren niet laten uitvoeren zodat data 1:1 wordt overgezet. Heb je Raid Stripe gebruikt dan is het natuurlijk wel heel erg dom en kun je inderdaad ook niet langer een backup terughalen.

Die backup stond op de server van OVH, maar deze bleek niet compleet te zijn
Dan heb je DirectAdmin of een andere backup job niet de juiste opdracht meegegeven om overal een backup van te maken. DirectAdmin zelf is hierin overigens ook vrij duidelijk en geeft in haar controlpanel duidelijk aan wat wel, en wat niet gebackupt wordt.

Dit blijkt wel, maar volgens mij zit deze dienst er niet voor niets bij en daar betaal je ook gewoon voor.
Ik heb eens terug gezocht op de site maar zie nergens staan dat OVH backup diensten aanbied, ook via archive.org noch via Algemene Voorwaarden over een periode van 4-5 jaar spreken hierover. Er wordt hooguit melding gemaakt dat ze je ruimte aanbieden, als je deze zelf niet goed opvult met de juiste backups is dit natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.

Terwijl mijn vraag heel simpel was dat de oude harde schijf terug geplaatst moest worden om alsnog een backup te maken.
Dit had natuurlijk volledig voorkomen kunnen worden door gewoon een 1:1 backup te maken naar een externe USB schijf, of de 100GB ruimte die bij sommige servers worden aangeboden. Zelf maak ik van mijn DirectAdmin servers gewoon minstens 4x per dag backups naar diverse andere kanten zoals een goedkope server, thuis op een NAS en de backup space van OVH. Mede omdat die verantwoordelijkheid voor 100% in mijn eigen handen ligt en mijn klanten, vrienden en kenissen niet zomaar zonder website gezet kunnen worden.

Bij schade aan één van de harde schijven heeft OVH het recht om de defecte schijf te vervangen. Als 2 identieke schijven goed waren opgezet in Raid Mirror, dan had de schade voorkomen kunnen zijn. Ergens is dus tijdens de installatie en het opzetten van de server iets verkeerd gegaan of gedaan. Anders had de 2e schijf alles n.l. probleemloos moeten oppakken.

WuP
17-08-13, 19:32
Dit blijkt wel, maar volgens mij zit deze dienst er niet voor niets bij en daar betaal je ook gewoon voor. Momenteel is er een klachten brief onderweg naar OVH in Frankrijk...
Volgens OVH NL wordt er gewoon 300 euro berekend voor het opsturen van de defecte harde schijf, dus heb niet eens de garantie dat het ook nog gaat werken.
Terwijl mijn vraag heel simpel was dat de oude harde schijf terug geplaatst moest worden om alsnog een backup te maken.
Gezien het nu zo lang duurt en elke maand wel zo 60 euro betaald mag gaan worden, heb na 3 maanden (dus 180) nog geen diensten online staan.

Contact met OVH verloopt erg moeizaam, met daarbij ook verkeerde achtergrond informatie. Gezien OVH NL dit niet op wilt lossen, gaat alles nu door naar een klachtenafdeling wat in Frankrijk zou zitten.

patrickekkel
18-06-13, 11:41
Laat het een leer zijn voor de volgende keer en zorg dus dat je offsite backups hebt.

WuP
17-06-13, 23:40
Die backup stond op de server van OVH, maar deze bleek niet compleet te zijn, OVH heeft inmiddels gereageerd en het is nu wachten op reactie wat er nu gaat gebeuren. Want ik wil weten wat de kosten zijn om de oude harde schijven te mounten, gezien die uit de server te trokken zijn.

Verders is het vanaf vrijdag nog stil en hoopte vandaag nog op een reactie, dus anders morgen middag weer eens navraag doen. Inmiddels is alles ook zo kleine 2 en halve week uit de lucht.

patrickekkel
17-06-13, 22:32
Die backup had je die op de server staan ? of op de backup ruimte die ovh jou biedt bij hun servers ?

WuP
12-06-13, 00:12
Vorige week zijn bij mij op de server een harde schijf vervangen (zo ver ik het weet waren er geen problemen met de schijf), alleen vanuit de medewerker die ik toen heb gesproken heb ik te horen gekregen dat ik zelf een backup terug moet zetten. Gezien mij met deze informatie niet gelukt is, waarbij ik iemand anders mee heb kijken die zelf meer ervaring met linux heeft en die gaf ook aan dat de gegevens die ik ontvangen hebt niet werkte.

Daarna heb ik weer geprobeerd om contact te zoeken met OVH en vanaf volgens mij vrijdag al is het nummer van OVH niet meer bereikbaar. (Inmiddels wel de storingsmelding gezien). Maar daar heb ik zelf niet zo heel veel aan, dus ticket aangemaakt en is er wel wat correspondentie over en weer geweest, maar de boodschap luid dat ik als gebruiker van de server het zelf maar moet uitzoeken, terwijl OVH het bedrijf is geweest die de server zonder van te voren kennis te geven heeft vervangen.

Inmiddels zelf al nieuwe centos op het systeem gezet, alleen daarmee is waarschijnlijk de backup ook foetsie (totaal 10 gig aan inhoud, databasen en instellingen van Direct Admin). Van te voren hadden we nog wel een backup gemaakt naar een andere server toe, alleen blijkt OVH alleen de bestanden te backuppen en niet de instellingen etc. Zo ver dit nu uit de backup blijkt te zijn.

Vandaag nog wel de oude schijf opgevraagd om op te sturen, maar eigenlijk ben ik van mening dat dit niet correct is en dat als zij een schijf vervangen dat zij de oude data dienen over te zetten en vraag me af hoe de rest hier over denkt? Want volgens mij staat er in de voorwaarden, dat men van te voren op de hoogte gesteld dient te worden, maar ook dat zij de storing volledig dienen te verhelpen als het niet te verwijten is aan de klant.

Dus vraag ik me af of anderen hier ook ervaring mee hebben en hoe zij dit opgelost hebben met OVH. Vanuit mijn kant heb ik zo iets wil het graag samen met OVH oplossen, want het lijkt me niet dat de oude schijf (wat tevens een raid schijf is) er uit gehaald is en me data nu pleite is.